فرهنگی مذهبی

چگونه حضور حداکثری را در مساجد احیاء کنیم

جذابیت فضای مسجد و علاقمند کردن افراد به حضور در جمع اهالی مسجد

User Rating: Be the first one !

تبلیغ نیوز / *شاید تمامی مردان نماز گزار با همهمه زنان در ضمن سخنرانی ها و جمع صمیمی خواهرانی که تمایلی به ترک مسجد ندارند و با شور و علاقه خاصی پس از نماز به صحبت مشغول می شوند آشنا هستند. خواهران محترم مومنه همواره حضور در فضای مسجد را جذاب و دیدار جمع هم محلی را بسیار جذاب و دلگرم کنده می یابند. می توان از این علاقه در جهت تقویت نقش هدایت گر مسجد بهره برد. از طرفی، بزرگان با تجربه و اهل ذکر و عبادت محل از خلوت و جمع مسجد استقبال بی نظیری دارند. بنابراین باز نگاه داشتن در مسجد پس از نمازهای یومیه خود یک قدم اولیه خواهد بود.

 

همین گرایش و علاقه به حضور در مسجد در میان کودکان و نوجوانان قابل مشاهده است. می توان از این جذابیت جهت تشویق فرهنگ رجوع به مسجد بهره برد.

 

با پایین آوردن توقعات از ترتیبات و برنامه های موجود در مسجد راه های دیگری بروی ما باز خواهد شد. قطعاً شرایط ماه محرم، و فضای ماه رمضان، و یا مناسبت های خاص ایده آل و مطلوبند، اما ساده سازی و کم توقعی از مسجد در کنار همیاری حداقلی می توان زمان هایی را با حضور متولی و یا خادم  جهت راه اندازی تجهیزات بدون حضور سخنران، استاد، روحانی به زمان حضور در مسجد افزود. پخش ویدیویی و یا بهره گیری از فنآوری رایانه ای می تواند جمع جوان و یا با تجربه را به محتوای غنی سخنرانی های مهم، درس های اخلاق، و یا قرائت قرآن های محبوب و دلنشین قراء مشهور جذب نماید. پخش سخنرانی های بزرگانی همچون آیه الله مطهری، مستندهای انقلاب و جنگ، دروس اخلاقی علماء ربانی به شکل صوتی و یا ویدیویی را بر دیوار مسجد تصور بفرمایید.

 

پخش قرائت قرآن، مستندات علمی و فرهنگی  و انقلاب، و سخنرانی های تاثیر گذار حتی بدون حضور مخاطب

 

بایست توجه داشت که ضرورتی ندارد که در برنامه های ترتیب داده شده جمع کثیر و یا حد اقلی در مسجد حضور داشته باشند، حتی با حضور یک نفر و یا حتی بدون حضور حتی یک نفر پخش صدای قرآن، پخش ویویویی سخنرانی های عمیق و آموزنده و باز بودن درب مسجد بروی اهالی محل و یا افراد مراجع دیگر تاثیر گذار و مثبت است. حتی اگر پخش قرائت قرآن و یا سخنرانی علماء ربانی در فضای خالی مسجد برقرار باشد بتدریج مخاطب پیدا خواهد شد.

 

همانطور که غرب با محتوای پوچ اذهان را مسموم می کند جامعه مسلمان نیز می تواند با ثروت فرهنگی، و فکری اسلام جذب مخاطب کند.

 

خلاصه مطلب این که در سه سطح نازل، متوسط، و عالی می توان ترتیباتی داد:

 

۱ .  سطح نازل صرف باز بودن در  و روشن بودن چراغ مسجد و پخش مواعظ اخلاقی علماء ربانی بدون حضور روحانی ،  استاد و یا عالم دین ( این اقدام تنها با حضور متولی مسجد و براه اندازی پروژکتور  و یا رایانه امکان پذیر است)؛

 

۲ . سطح متوسط حضور اساتید ، و یا جلسات پرسش و همفکری جوانان و یا همدلی و مذاکره اهالی محل ( با حضور استاد، فردی از اهالی مسجد که با مطلب آشناست و یا تنها نظارت و حضور خواهد داشت)؛

 

۳ . سطح عالی که همان مراسم و ترتیبات معمول مسجد است که با حضور روحانی و امام جماعت در اعیاد و مناسبت ها بطور معمول در مسجد در جریان است؛

 

پایین آوردن سطح توقع از حضور قابل قبول و اقبال مردم یکی از نکات مهم جهت فعال نگاه داشتن برنامه های آتی است.

 

پرهیز از لغو و اتلاف وقت در گفتگوهای اهالی مسجد و صرف این انرژی جهت رسیدگی به مشکلات ساکنین محله

 

هم صحبتی با مؤمنین و گفتگو با همفکران بسیار شیرین و جذاب است.  همهمه های مرد و زن در مسجد امری شناخته شده در تمامی مسجدهاست. بعضاً دور شدن این گفتگوهای شیرین و مثبت از امر دین و مسائل مفید در مسجد دیده می شود. پرهیز از لغو در قرآن کریم از خصائل مؤمنین معرفی شده است.

 

می توان شیرینی هم صحبتی با هم مسجدی یمان را با حضور خدا در گفتگوها مزِبن نمود. قطعاً حل اختلاف زوج های جوان، مشاوره دلسوزانه رساندن به آنان، جلوگیری از تخریب خانواده ها بوسیله مشاورهای روانشناس دارای اندیشه غربی و آکادمیک صرف، و همچنین معرفی جوانان دارای شرایط تشکیل خانواده به خانواده ها، و ترغیب جوانان و میانسالان اجتناب کننده از تشکیل خانواده و یا هراسان از مشکلات صوابی بزرگ در پیشگاه حضرت حق دارد.  بیاییم غیبت، لغو، شوخی های بیهوده را خرج رضای خدا کنیم. بعضاً با توصیه های عجولانه مشاورین صرفاً انشگاهی نا آشنا با فرهنگ غنی اسلام به جدایی زوج های جوانی که با کمی دلسوزی می توانند خانواده خود را حفظ کنند آشنا هستیم. مسجد بهترین مکان برای تقریب خانواده ها به هم، و حل مشکلات زوج هاست. امری که مشاوره های دانشگاهی خام، غربزده، نامأنوس با فرهنگ مؤمنین دچار مشکل جدی ساخته است.

 

مسجد مهمترین نقش در انقلاب اسلامی را بازی کرد اما اکنون در برابر مسجد غرب یعنی فضای مجازی در خود را بروی مردم بسته نگاه می دارد

 

جذب ساکنین و عابرین رهگذر به درون مسجد

 

همانطور که سایت های فضای مجازی و گرو ه های ضد دین با ارائه مطالب علمی، سرگرمی، و جذاب و یا اشک تمساح رختن برای مشکلات کشور و مردم افراد ساده دل را جذب می کنند، چرا مسجد رو ها احساس نیاز به حفظ اکثریت و رأی قوی خود در جامعه ایرانی ندارند؟

 

سالهاست که شکایت های صحیح و نا صحیح و غلوکردن های قشر لاابالی و تلاش آن ها برای راه انداختن جنبش اجتماعی علیه فرهنگ عمومی و ترغیب فرهنگ منحط غرب با تکیه بر علم و پیشرفت های تکنولوژی را شاهدیم. سال هاست که ناراحتی و شکایت قشر متنفر از دین و دین در را می شنویم امّا نعمت قانون اساسی اسلامی و حکومت دینی را قدردان نیستیم و حتی خود به جریان فریبکار ضد دین ولی در ظاهر منتقد و دلسوز دامن می زنیم. اکنون مسجد رو ها بایست اهمیت نظام اسلامی و ارزش زندگی در کشوری مسلمان با قوانین اسلامی و قانونی بودن حجاب اسلامی را درک کنند و از آن مراقبت نمایند. انتقاد نوعی امر به معروف و نهی از منکر است. اما آب به آسیاب دشمنان دین و مسجد ریختن گناهی نابخشودنی و خیانت به خون شهدای انقلاب و جنگ هشت ساله است. به خود بیاییم، از میراث شهدا حفاظت کنیم. مسجد را مانند زمان انقلاب سنگر فرهنگ، پوشش اسلامی، و نظام فکری متدین قرار دهیم. شکایت های غیر مدبرانه را کنار بگذاریم و ضمن انتقاد سازنده مصداق ضرب المثل بر شاخه نشستن و بن بریدن نشینیم.  به نظر می رسد برخی اهالی نماز و مسجد بدون توجه به زحمات و مشکلات و جهاد های مردم مؤمن و معتقد بر شاخ درخت ثمره شهادت هزاران جوان نشسته و بن اسلام و امنیت فرهنگی خود می برند. هشیار باشیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن